Reliquie: Unterschied zwischen den Versionen

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Eine '''Reliquie''' (lat. ''reliquiae'' "Überbleibsel" oder "Zurückgelassenes") sind Teile der sterblichen Überreste eines Gläubigen, üblicherweise eines [[Heilige|Heiligen]]. Zu den Reliquien kann auch Kleidung oder persönlicher Besitz eines Heiligen gezählt werden oder andere Gegenstände, wie z.B. Teile des Kreuzes [[Jesu]]. Reliquien werden durch die Gläubigen verehrt.
Eine '''Reliquie''' (lat. ''reliquiae'' "Überbleibsel" oder "Zurückgelassenes") sind Teile der sterblichen Überreste eines Gläubigen, üblicherweise eines [[Heilige|Heiligen]]. Zu den Reliquien kann auch Kleidung oder persönlicher Besitz eines Heiligen gezählt werden oder andere Gegenstände, wie z.B. Teile des Kreuzes [[Jesu]]. Reliquien werden durch die Gläubigen verehrt.


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Version vom 16. September 2015, 14:07 Uhr

Kreuzreliquie aus dem Limburger Dom

Eine Reliquie (lat. reliquiae "Überbleibsel" oder "Zurückgelassenes") sind Teile der sterblichen Überreste eines Gläubigen, üblicherweise eines Heiligen. Zu den Reliquien kann auch Kleidung oder persönlicher Besitz eines Heiligen gezählt werden oder andere Gegenstände, wie z.B. Teile des Kreuzes Jesu. Reliquien werden durch die Gläubigen verehrt.

Geschichte

Die Reliquienverehrung ist eine der ältesten Formen der Heiligenverehrung und bereits seit der Mitte des 2. für das Christentum Jahrhunderts nachweisbar. Dies ist bemerkenswert, da in der heidnischen Antike die Reliquienverehrung nicht erwünscht war und Körperteile von Verstorbenen generell als unrein galten. Der Kirchenvater Johannes von Damaskus meint dazu, der "Tod der Heiligen ist ja viel mehr ein Schlaf als ein Tod. Denn sie haben sich geplagt ihr Leben lang und werden leben ohne Ende."<ref>Johannes von Damaskus: Genaue Darlegung des orthodoxen Glaubens. Von der Verehrung der Heiligen und ihrer Reliquien</ref>. Sie seine keine Toten, "Denn seitdem er, der selbst das Leben, der Grund des Lebens ist, zu den Toten gezählt ward, nennen wir die, die in der Hoffnung auf Auferstehung und im Glauben an ihn entschlafen sind, nicht Tote. Denn wie kann ein toter Körper Wunder wirken?"<ref>Johannes von Damaskus: Genaue Darlegung des orthodoxen Glaubens. Von der Verehrung der Heiligen und ihrer Reliquien.</ref>.
Den erste Beleg für eine Reliquienverehrung findet man in 2. Könige 13,20-12 ELB wo durch die Berührung von Elisas Gebeinen ein Mann von den Toten auferweckt wurde. Im Neuen Testament finden sich weitere Hinweise auf Reliquienverehrung, beispielsweise die Heilung der blutflüssigen Frau in Markus 5,25-34 ELB oder in der Apostelgeschichte, wo die Gläubigen dem hl. Paulus Tücher wegnahmen und diese dann auf die Kranken legten, die geheilt wurden (Apg 19,12 ELB).
Lange Zeit wurde die Tradition gepflegt, über den Gräbern von heiligen Märtyrern Kirchen zu errichten. Üblicherweise werden Reliquien bei der Weihe der Kirche in das Altartuch (Antimension) eingenäht. Mit dieser Praxis soll der innere Zusammenhang zwischen der Gemeinschaft der Heiligen und der irdischen Kirche versinnbildlicht werden.
Gott kann durch die Reliquien der Heiligen Wunder wirken, z.B. Myron strömen lassen, vor der Verwesung bewahren oder Gläubige heilen. Die Heiligen selber könne das nicht, es geschieht allein durch Gottes Gnade. Johannes von Damaskus schrieb zu den Wundern der Reliquien: "Als heilbringende Quellen gab uns der Herr Christus die Reliquien der Heiligen, die auf mannigfache Weise die Wohltaten ausströmen, wohlriechendes Öl hervorquellen. Und niemand sei ungläubig! Denn wenn aus hartem, festem Fels in der Wüste Wasser quoll, weil Gott es wollte, und aus einem Eselskinnbacken dem dürstenden Samson, ist es dann unglaublich, daß aus Märtyrerreliquien wohlriechendes Öl quelle? Keineswegs, wenigstens für die, welche die Macht Gottes und die Ehre kennen, die den Heiligen von ihm zuteil wird."<ref>Johannes von Damaskus: Genaue Darlegung des orthodoxen Glaubens. Von der Verehrung der Heiligen und ihrer Reliquien.</ref>


Eastern Orthodoxy The importance of relics in the Byzantine world can be seen from the veneration given to the pieces of the True Cross, believed to have been discovered by Helena, mother of Constantine I in the fourth century. Other significant relics included the girdle worn by the Virgin, and pieces of the body or clothing of saints. Such relics (called contact relics, or secondary relics) were, however, scarce and did not provide most believers with ready access to proximity to the holy. The growth in the production and popularity of reproducible contact relics in the fifth and sixth centuries testifies to the need felt for more widespread access to the divine. These contact relics usually involved the placing of readily available objects, such as pieces of cloth, clay tablets, or water then bottled for believers, in contact with a relic. Alternatively, such objects could be dipped into water which had been in contact with the relic (such as the bone of a saint). These relics, a firmly embedded part of veneration by this period, increased the availability of access to the divine but were not infinitely reproducible (an original relic was required), and still usually required believers to undertake pilgrimage or have contact with somebody who had. The earliest recorded removal, or translation of saintly remains was that of Saint Babylas at Antioch in 354, but, partly perhaps because Constantinople lacked the many saintly graves of Rome, they soon became common in the Eastern Empire, though still prohibited in the West. The Eastern capital was therefore able to acquire the remains of Saints Timothy, Andrew and Luke, and the division of bodies also began, the 5th century theologian Theodoretus declaring that "Grace remains entire with every part". In the West a decree of Theodosius only allowed the moving of a whole sarcophagus with its contents, but the upheavals of the barbarian invasions relaxed the rules, as remains needed to be relocated to safer places.[42] The veneration of relics continues to be of importance in the Eastern Orthodox Church. As a natural outgrowth of the concept in Orthodox theology of theosis, the physical bodies of the saints are considered to be transformed by divine grace — indeed, all Orthodox Christians are considered to be sanctified by living the mystical life of the Church, and especially by receiving the Sacred Mysteries (Sacraments). In the Orthodox service books, the remains of the departed faithful are referred to as "relics", and are treated with honour and respect. For this reason, the bodies of Orthodox Christians are not traditionally embalmed. The veneration of the relics of the saints is of great importance in Orthodoxy, and very often churches will display the relics of saints prominently. In a number of monasteries, particularly those on the Holy Mountain (Mount Athos in Greece), all of the relics the monastery possesses are displayed and venerated each evening at Compline. As with the veneration of icons, the veneration (Greek; δουλια, dulia) of relics in the Orthodox Church is clearly distinguished from adoration (λατρεια, latria); i.e., that worship which is due to God alone. Thus Orthodox teaching warns the faithful against idolatry and at the same time remains true to scriptural teaching (vis. 2 Kings 13:20–21) as understood by Orthodox Sacred Tradition. The examination of the relics is an important step in the glorification (canonization) of new saints. Sometimes, one of the signs of sanctification is the condition of the relics of the saint. Some saints will be incorrupt, meaning that their remains do not decay under conditions when they normally would (natural mummification is not the same as incorruption). Sometimes even when the flesh does decay the bones themselves will manifest signs of sanctity. They may be honey colored or give off a sweet aroma. Some relics will exude myrrh. The absence of such manifestations is not necessarily a sign that the person is not a Saint. Relics play a major role in the consecration of a church. The consecrating bishop will place the relics on a diskos (paten) in a church near the church that is to be consecrated, they will then be taken in a cross procession to the new church, carried three times around the new structure and then placed in the Holy Table (altar) as part of the consecration service. The relics of saints (traditionally, always those of a martyr) are also sewn into the antimension which is given to a priest by his bishop as a means of bestowing faculties upon him (i.e., granting him permission to celebrate the Sacred Mysteries). The antimens is kept on the High Place of the Holy Table (altar), and it is forbidden to celebrate the Divine Liturgy (Eucharist) without it. While Orthodoxy does not make use of the strict classification system of the Roman Catholic Church, it too recognizes and venerates relics which may pertain to Jesus Christ or a saint, such as a relic of the True Cross, the Chains of Saint Peter (feast day, 16 January), the grapevine cross of Saint Nino of Georgia, etc. Places can also be considered holy. When one makes a pilgrimage to a shrine he may bring back something from the place, such as soil from the Holy Land or from the grave of a saint. WPE

Für Johannes von Damaskus ist die Reliquienverehrung ein Hinweis auf das Verhältnis zum Herrn, denn "die Ehre, die man den gutgesinnten Mitknechten erweist, ist ein Beweis der Liebe gegen den gemeinsamen Herrn".<ref>Johannes von Damaskus: Genaue Darlegung des orthodoxen Glaubens. Von der Verehrung der Heiligen und ihrer Reliquien.</ref>

Verehrung

Reliquien werden, wie auch Ikonen, von den Gläubigen verehrt. Üblicherweise geschieht dies durch Bekreuzigen, Prostration und Küssen des Reliquiars oder der Reliquie selbst.

Siehe auch

Weblinks

Einzelnachweise

<references/>